Skip to content Skip to footer
richtlijnen en contact

Klachtenprocedure

De vertrouwenspersoon van de communautaire gemeenschap Oudezijds 100 draagt zorg voor de opvang van werknemers, vrijwilligers en hulpvragers van de communautaire gemeenschap die te maken hebben of hebben gehad met ongewenste omgangsvormen.  Indien werknemers, vrijwilligers of hulpvragers een klacht willen indienen, dan kan dat door een e-mail te sturen naar vertrouwenspersoon@oudezijds100.nl.

  1. Het in behandeling nemen van meldingen met betrekking tot ongewenst gedrag. Hieronder wordt verstaan: het bieden van ondersteuning, begeleiding en advisering om het probleem bespreekbaar en hanteerbaar te maken.

  2. Het gevraagd en ongevraagd adviseren van de besturen ten aanzien van het beleid op het terrein van ongewenst gedrag.

  3. De vertrouwenspersoon kan met toestemming van de melder inlichtingen inwinnen welke noodzakelijk zijn om een goed inzicht te verkrijgen in de melding.

  4. De vertrouwenspersoon heeft als taak het adviseren van de melder over eventuele vervolgstappen en het behulpzaam zijn van de melder bij eventuele vervolgstappen.

Waneer een werknemer of vrijwilliger iets ziet, hoort of overkomt in de communautaire gemeenschap, wat zijn of haar veiligheid (in de breedste zin van het
woord) in gevaar brengt en dit niet kan of durft te bespreken met iemand van de communiteit of het bestuur dan wel iemand anders binnen het geheel van de gemeenschap Oudezijds 100, dan kan hij/zij/hun dit direct voorleggen aan de vertrouwenspersoon.

Wanneer een hulpvrager iets ziet, hoort of overkomt in relatie tot zijn/haar verblijf in de gemeenschap, wat zijn of haar veiligheid (in de breedste
zin van het woord) in gevaar brengt en dit niet kan of durft te bespreken met de hulpverlener dan wel iemand anders binnen het geheel van de communautaire gemeenschap Oudezijds 100, dan kan hij/zij/hun dit direct voorleggen aan de vertrouwenspersoon.

De vertrouwenspersoon gaat een vertrouwensrelatie aan met degene die een beroep op hem/haar doen of tot wie hij/zij zich richt. Daarom belooft de
vertrouwenspersoon alle betrokkenen geheimhouding van hetgeen hem/haar bij de uitoefening van zijn/haar functie als vertrouwenspersoon ter kennis komt. Tevens zorgt de vertrouwenspersoon ervoor dat de documentatie en archivering van gegevens geschiedt in overeenstemming met het vertrouwelijke karakter ervan.

Uitzonderingen hierop zijn alleen mogelijk als de melder of andere betrokkenen schriftelijk toestemming geven tot het doorbreken van deze belofte tot geheimhouding, of wanneer zeer dringende redenen aanwezig zijn.